Iako razvoj govora u najranijem djetinjstvu ne mora biti ravnomjeran i ujednačen, roditelji bi morali obratiti pozornost na neke simptome koji mogu ukazivati na usporen razvoj govora kod njihovog mališana.
Ova specifična poteškoća u govorno jezičnim razvoju sve je češći razvojni poremećaj kod djece.
Usporen razvoj govora, zaostao razvoj govora i nedovoljno razvijen govor dijagnoze su koje se odnose na neadekvatan razvoj govora, a terminologija se mijenja ovisno o hronološkoj dobi djeteta.
Što više razgovarate s bebama, to će pametniji biti kao tinejdžeri
Dijagnoza usporeni razvoj govora odnosi se na zaostajanje u vrijeme dok je govor još u razvoju tj. do tri, četiri godine; zaostao razvoj govora postavlja se kao dijagnoza kod djece koja se nalaze u dobi od tri do šest, sedam godina, dok dijagnozu nedovoljno razvijen govor nalazimo kod djece koja su navršila šest, sedam godina, ali im je govor pojmovno siromašan, rečenice kratke i agramatične.
Zašto je period od 2. do 7. godine života važan za razvoj mozga?
Otkrijte autizam djeteta u ranoj fazi
Alalija
Alalija se nalazi na dnu kontinuuma, a odgovara terminu negovorenje. U najtežim slučajevima dijete ne samo što ne govori nego i ne razumije tuđi govor.
Alalija predstavlja govorno-jezički poremećaj koji podrazumijeva potpuno nerazvijen govor kod djece normalnih intelektualnih sposobnosti i bez oštećenja sluha.
Ono što svakako treba imati na umu je hronološka dob djeteta tako da se alalija u najtežim slučajevima može primijetiti već u djeteta od godine i pol dana. Dijete u toj dobi već bi trebalo razumjeti mnogo toga; familijarne, svakodnevne rečenice, a situacijski i mnogo više.
U nešto lakšim slučajevima, dijete bolje razumije govor svoje okoline, a kao pomoćni komunikacijski kanal koristi gestu. Poremećaj se može primijetiti u dobi od dvije godine kada se kod djece urednog govorno-jezičnog razvoja pojavljuju prve, iako još uvijek nedovoljno gramatične rečenice.
Kako prepoznati dijete s usporenim govornim razvojem?
Tokom prve godine života manje se glasa od svojih vršnjaka.
Tokom druge godine neće s lakoćom razumjeti jednostavne naredbe: uzmi i dođi, te neće s lakoćom pokazivati predmete i pojave iz svoje okoline.
Tokom treće godine zaostatak je očigledan, riječnik je siromašan, ne može pokazati boje niti imenovati slike svakodnevnih predmeta.
Tokom četvrte godine ne razumije jednostavne pridjeve (velik, malen), koristi u najboljem slučaju dvočlane rečenice a dječje pjesmice otežano uči.
Tokom pete godine govor je nerazvijen, siromašan riječnik, rečenica siromašna i agramatična, pitanja teško razumije i s teškoćama ih postavlja.
Ako imate i male sumnje po pitanju razvoja govora svoga djeteta ne predomišljajte se, nego zatražite uputnicu za logopeda i psihologa, kako ne biste izgubili dragocjeno vrijeme. Dijete treba dodatne razvojne poticaje.
Treba li djeci sve servirati?
Zašto vas dijete ne sluša?
Kako poticati dijete s usporenim razvojem govora?
Pričajte s njim
Kod ove djece veoma je važno sve verbalizirati, tj. pretvoriti u riječi; imenujte ljude, životinje, predmete, zvukove, opisujte što dijete radi, kako se osjeća, izražavajte se uzročno-posljedično: „Jesi li sretan što ideš u pozorište?“.
Recitujte ritmične dječje stihove – rima je važna za razvoj govora i za učenje općenito, a dijete s usporenim razvojem govora je najčešće aritmično.
Čitajte mu
Dok čitate svom djetetu- dramatizirajte. Ako ne razumije verbalno neka shvati neverbalno. Neka čitanje bude zabava, neka ga zavoli, usvoju naviku i pozitivan stav prema čitanju.
Dok čitate postavljajte mu pitanja (“Ko je to?”, “Što je to?”).
Neka umjesto Vas dovrši rečenicu (“Crvenkapica je srela…“).
Neka Vas ispravi ( “Ovo je priča o vuku i tri lisice.”).
Kako da dijete samo nauči čitati?
Naučite dijete čitati uz igru i zabavu
Stručnjaci upozoravaju: Ne tjerajte djecu da uče prerano!
Provocirajte ga na aktivnost
Podstičite djetetovu inicijativu, pratite njegove interese, zanimanja, potrebe, nemojte mu olakšavati nego iznosite različite mogućnosti (“hoćeš soka ili čaja ili mlijeka?”), pregovarajte s njim ( Zašto želiš soka, a ne mlijeka? Mlijeko je zdravo…“).
No, imajte osjećaj za granice i ne dozvolite da se povuče; ako osjetite da mu nešto izaziva frustracija, odustanite i pređite na nešto drugo.
Evo kojim aktivnostima na igralištu djeca razvijaju motoriku
Važnost društvenih igara u razvoju djeteta
Imitirajte
Iskoristite svaku priliku za oponašanje zvukova, ljudi, životinja, muzičkih instrumenata i strojeva. Neka nauči zapažati i razlikovati zvukove i glasove (kasnije će lakše razlikovati i zapažati slova).
Dok oponaša, dijete uči svijet oko sebe.
Vodite ga u pozorište i muzej
Posjećujte knjižare, zoo vrt, park itd. Istražujte i o svemu razgovarajte, obrazujte svoje dijete. Na taj način mu jačate zanimanje za svijet oko njega i budite radoznalost!
Pozorišna radnja neka vam bude česta inspiracija, kroz dramatizaciju dijete uči i proživljava emocije, a emocije su poticajne.
Ovo su najčešći strahovi kod djece
7 znakova da je dijete natprosječno inteligentno
Neka vam pomaže i samostalno radi šta može
Dopustite djetetu da pere suđe ili guli krompir (prilika da nauči – mokro, mekano, uzrok -posljedica: ako ne zasučeš rukave, smočit ćeš se). Neka samo zakopčava dugmad i slično jer tako vježba motoriku šake i prstiju, a ona je važna za razvoj grafomotorike. Rad prstima potiče razvoj govora.
Pomozite mu da posprema svoje stvari i insistirajte na tome. Potičite razvoj organizacijskih sposobnosti. Red među stvarima olakšava red među pojmovima – mislima.
Zajedničko obavljanje poslova potiče dvosmjernu komunikaciju. Komunicirajte ne samo riječima, nego gestama i mimikom, licem i tijelom. Izražavajte i potičite želje, potrebe, namjere i osjećaje. Veselite se, budite tužni, razočarani, bijesni. I emocije treba naučiti.
Psiholog sa Stanforda: Ovo morate naučiti dijete u 21. stoljeću!
Pedijatri apeluju: 9 razloga da djetetu ne kupujete mobitel do 12. godine!
Vaše dijete treba vašu pažnju
Kad s njim komunicirate, budite potpuno prisutni i predani samo njemu.
Nemojte misliti o poslu i ručku, nego svoje dijete gledajte u oči i pokušajte dokučiti njegove osjećaje, želje i potrebe.
Ukoliko vam nije jasno zašto se ponaša na ovaj ili onaj način, potrudite se da pronađete njegov skriveni razlog. Poslužite se igračkama i lutkama ili crtežom.
Činite to na njegovom nivou. Sjedite s njim na pod ili lezite, tako ćete mu biti bliži, intimniji. Budite mu na raspolaganju svim svojim snagama jer su mu vaša prisutnost i poticaj sada najpotrebniji, piše Wishmama.hr.