U svjetskoj bazi sreće na listi iz 2019. godine prednjače četiri skandinavske zemlje i odmah iza njih je Holandija. Djeca, kao važan dio društva, osjećaju veću slobodu i generalno su sretnija od svojih vršnjaka u ostatku Evrope.
Ova zemlja podržava savremeno roditeljstvo, djecu uči odmalena da umjesto prevoza koriste bicikl, da budu svoji i fokusirani na svoj životni put.
Holandski način vaspitanja smatra se jednim od najboljih na cijelom svijetu. Uspješna, sretna i zadovoljna djeca postaju zahvaljujući ovim principima.
Zašto se švedski model vaspitanja smatra najboljim?
Dvije mame su napisale knjigu “Najsretnije dijete na svetu” i objasnile u čemu je tajna sretnog života holandskih mališana.
Imaju svoju slobodu
Mnoga holandska djeca sama pješače ili se biciklom voze do vrtića i škole od prvog dana. Ulice holandskih gradova prepune su djece i mladih koji prolaze na biciklima, bez roditelja na vidiku.
Tajna nije u tome što su holandski roditelji pretjerano opušteni, već u izvanrednoj prilagođenosti naselja slobodnom kretanju djece. Ulice imaju široke biciklističke trake, brzina saobraćaja se ograničava, a oznake napravljene posebnim bojama naglašavaju prednost biciklista. Sve to doprinosi osjećaju sigurnosti koji holandskim roditeljima dozvoljava da svoju djecu bez mnogo straha puštaju da se slobodno kreću kroz gradove.
Prilagođavanje ulica djeci u Holandiji se vrši sa sviješću da je njihova sloboda važan preduslov za razvijanje odgovornosti i samostalnosti. A ukoliko nema bezbjednog okruženja, nema ni dječije slobode. Holandski roditelji zato mogu da uživaju u privilegiji da svoju djecu od malih nogu puštaju da slobodno tumaraju po okolini, što djeci usađuje osećaj nezavisnosti, dok odrasli imaju više vremena za opuštanje i druženja.
Psiholozi savjetuju kako da odgojite sretnu djecu
Biti najbolji nije najvažnija stvar u životu
Obrazovni sistem u Holandiji nije isključivo posvećen dobijanju što bolje ocjene, već razvijanju djetetove znatiželje i sposobnosti za samorazvoj. Tako se ponašaju i roditelji.
Dijete nikad neće naići na negodovanje roditelja zbog loše ocjene. Oni ih uče da nije neophodno biti najbolji u svemu, već samo u onim stvarima prema kojima imaju strast.
Važnost društvenih igara u razvoju djeteta
Bonton za najmlađe
Znati biti svoj jednako je važno kao i znati čitati i pisati
Djeca se od malih nogu uče da budu svoji, da budu posebni i da se ne upoređuju sa drugima. Svako dijete u Holandiji je fokusirano na svoj životni put i tuđi uspjeh im ne smeta. Oni su vaspitani tako da znaju da cijene sopstvene vrline, ali i mane. Tolerancija je u ovoj zemlji izuzetno važna.
„Ako pogledate Evropu vidjet ćete da su Holanđani i Danci najsmireniji i više se fokusiraju na razvijanje autonomije nego na poslušnost i to je dobro za društvo. Djeca su slobodnija, mogu raditi što hoće i tako razvijaju ideju o tome što im se zaista sviđa, ali također i svoje društvene vještine. Sretan dječak nekad možda nije jako dobar dječak”, rekao je direktor Svjetske baze sreće profesor Ruut Veenhoven.
Ovako to objašnjava 14-godišnji Tjaling iz Amsterdama:
„U Holandiji ne postoji fraza koja bukvalno znači “ti si dobar momak” ili “dobra djevojčica”. Umjesto toga se kaže – “bravo momče” ili “hvala” ili “dobro obavljeno”. A što se tiče izlazaka, mogu vam reći i kada navečer dolazim kući – i to nije u tri ujutro, ali je kasno. Mislim da imam dovoljno slobode i to je jako važno.“
Usprkos lošoj reputaciji Holandiji među evropskim roditeljima, tamošnji Trimbos Institut ima podatke da je trend konzumiranja alkohola i droge s godinama opao kod djece između 12 i 16 godina. Još jedna važna stvar je što vršnjačko nasilje nije izraženo.
20 savjeta za vaspitanje sretnog sina
Zanimljiv podatak je i da seksualna edukacija u ovoj zemlji počinje od četvrte godine, a stopa tinejdžerskih trudnoća je najniža u Europi. Plakati u školama ohrabruju mlade svih seksualnih opredjeljenja da otvoreno govore o tome.
Čini se da je zajedničko angažiranje roditelja i sistema u Holandiji dalo odlične rezultate.
„Oni kod kuće imaju okruženje koje im je veliki oslonac, isto tako je i s prijateljima u školi. Holandski roditelji daju veliku podršku, a po kontroli su negdje u sredini. Nastavnici nisu autoritativni već prihvaćaju osjećaje učenika i učenici vjeruju profesorima“, zaključuje Simon de Ros s nizozemskog Instituta za društvena istraživanja.